برخی کنسولهای Steam Machine شاید عملکرد ضعیفتری داشته باشند | موبوگیم
بر حسب شانس شاید برخی از خریداران کنسول Steam Machine، دستگاهی دریافت کنند که کمی ضعیفتر است.
همانطور که قبلاً بارها اشاره شده، کمبود جهانی رم روی قیمت سختافزارهای کامپیوتری تأثیر زیادی گذاشته است. در همین راستا بسیاری از شرکتهای فناوری قیمت محصولاتشان را بالا بردند تا هزینههای تولید را پوشش دهند. کنسول جدید شرکت Valve نیز از این مشکل در امان نبوده؛ مدل پایه Steam Machine که با قیمت ۱۰۴۹ دلار عرضه میشود، اخیراً واکنشهای منفی زیادی دریافت کرده است.
با توجه به اینکه در حال حاضر رم بسیار کمیاب است، Valve مجبور شده مصالحههایی انجام دهد تا به استانداردهای عملکردی تعیین شده برسد. طبق بررسی Gamers Nexus، نه تنها رم این کنسول به ۱۶ گیگابایت DDR5 5600 محدود شده، بلکه در دو پیکربندی متفاوت نیز عرضه میشوند (یک ماژول ۱۶ گیگابایتی یا دو ماژول ۸ گیگابایتی). اینکه دستگاه شما چه نوع پیکربندیای داشته باشد، به شانستان بستگی دارد!
دلیل کاهش عملکرد این است که در صورت داشتن دو ماژول ۸ گیگابایتی کنسول از سیستم دوکاناله استفاده میکند، اما با یک ماژول ۱۶ گیگابایتی، سیستم روی حالت تککاناله قرار میگیرد. به زبان سادهتر استفاده از دو رم معمولاً سرعت عملکرد سیستم را افزایش میدهد. در کارهایی که به حافظه وابسته هستند، این موضوع میتواند تا حدود ۲۰٪ تفاوت عملکرد ایجاد کند؛ هرچند در بازیها تفاوت زیادی را شاهد نیستیم. یکی از کارکنان شرکت Valve به دیجیتا فاندری گفته است:
واقعاً امکانش نبود که در چنین مقیاسی ماژولهای ۸ گیگابایتی تهیه کنیم، زیرا بازار برای سودش به سمت ظرفیتهای بالاتر رفته است.
نکته مثبت این است که اگر Steam Machine شما یک ماژول ۱۶ گیگابایتی داشته باشد، در آینده میتوانید یک ماژول دیگر اضافه کنید و آن را به ۳۲ گیگابایت ارتقا دهید. این ارتقا برای بازیهایی که بیشتر به عملکرد پردازنده یا گرافیک متکی هستند، تفاوت زیادی ایجاد نمیکند، اما میتواند باعث بهبود عملکرد کلی سیستم شود.
منبع: gamefa.com
