ایلان ماسک مجوزهای لازم برای ساخت اولین مرکز داده فضایی را دریافت کرد

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) مجوز کلیدی را برای آزمایش تبادل مستقیم داده بین ماهواره های Starlink در مدار زمین به اسپیس ایکس اعطا کرده است. این تصویب پایه و اساس اجرای ایده را می گذارد ایلان ماسک ایجاد یک شبکه ارتباطی مستقل از زمین و توسعه مرکز داده فضایی در حال بررسی است. هدف اصلی این پروژه حذف ایستگاه های زمینی و مسیریابی کامل اطلاعات در مدار جهت کاهش تاخیر در شبکه های ارتباطی است.
شرکت «اسپیس ایکس» که در حال حاضر بیش از 10 هزار ماهواره در فضا دارد، قصد دارد این رقم را با ماهواره های نسل V3 به 100 هزار برساند. انتقال مستقیم اطلاعات در مدار علاوه بر بستن نقاط کور مانند اقیانوس ها، پایداری شبکه را در شرایط بحرانی نیز تضمین می کند. این توسعه زیرساخت های لازم را برای استقرار مرکز داده فضایی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام “Starmind” فراهم می کند که بار پردازشی روی زمین را به مدار پایین منتقل می کند.
اولین سخت افزار این پروژه با نام “AI1” به عنوان رک سرور 150 کیلوواتی کار می کند. این ماهواره با عرض 70 متر و ارتفاع 20 متر توانی معادل تجهیزات «انویدیا» مدل GB300 در مدار 600 کیلومتری زمین ارائه می دهد. قدرت پردازشی این مرکز داده فضایی در ابتدا توسط تراشه های «انویدیا» تامین می شود و در آینده با قطعات مقاوم در برابر تشعشعات پروژه «ترافاب» جایگزین خواهند شد.
برای مدیریت گرمای این سیستم غول پیکر خلاء، 110 متر مربع رادیاتور مایع در نظر گرفته شده است که گرما را به صورت تشعشع مادون قرمز دفع می کند. انرژی این سازه ها از پنل های خورشیدی تولید شده در کارخانه «گیگاسات» و پرتاب ویژه با فضاپیمای «استارشیپ» تامین می شود. انتقال سرورهای هوش مصنوعی به مدار، مصرف روزافزون انرژی و آب تأسیسات زمینی را تا حد زیادی کاهش می دهد. در حال حاضر، گوگل و چین در حال توسعه برنامه های مشابهی برای رقابت در ساخت مراکز داده فضایی هستند.
منبع: دیجیکالا مگ
