خبری نگرانکننده برای کنسولهای نسل بعد؛ احتمال دو برابر شدن قیمت حافظهها تا پایان سال 2027
در بیانیه اخیر مایکروسافت پیرامون افزایش قیمت کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس، جملهای تکاندهنده به چشم میخورد: قیمت حافظهها بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته است و پیشبینی میشود تا پاییز سال ۲۰۲۷، این قیمتها یک بار دیگر دو برابر شوند.
این خبر نگرانکننده در روزی منتشر شد که حتی شرکت اپل نیز مجبور شده است قیمت محصولات مختلف مکبوک و آیپد خود را افزایش دهد و دلیل این تصمیم را بالا رفتن قیمت قطعات حافظه و ذخیرهسازی عنوان کرده است.
در همین راستا، شرکت ولو در ابتدای این هفته قیمت دستگاه Steam Machine را اعلام کرد. قیمت ارزانترین مدل این سیستم از ۱۰۰۰ دلار شروع میشود و نکته عجیب این است که در نسخه پایه، حتی کنترلر نیز در داخل جعبه قرار ندارد.
این اتفاقات، زنگ خطر را برای کنسولهای نسل بعدی به صدا درآورده است. شایعات نشان میدهند که سونی قصد داشته کنسول PS6 را در اواخر سال ۲۰۲۷ عرضه کند و بر اساس تمام گزارشها، این دستگاه با رویکرد کاهش هزینهها و به صورت یک سختافزار میانرده طراحی شده است. اما با توجه به وضعیت فعلی، احتمالاً تمام این برنامهریزیهای دقیق نقش بر آب شده است؛ زیرا حتی یک سختافزار عالی و بهینهسازی شده نیز در برابر افزایش بیرویه قیمت حافظهها تاب نمیآورد.

سونی در حال حاضر تلاش میکند با حفظ ظاهر، بر روی کسب سود از پایگاه کاربران فعلی خود در تعطیلات پیشرو، از طریق فروش نرمافزار و اشتراکهای PS Plus تمرکز کند. با این حال، گفته میشود که سونی قصد دارد برای کاهش ضرر، تعداد کنسولهای PS5 را برای فصل کریسمس کاهش دهد؛ زیرا احتمالاً این کنسول در حال حاضر با ضرر به فروش میرسد. تعجبآور نخواهد بود اگر سونی نیز همگام با مایکروسافت، مجبور شود قیمتهای خود را مجدداً افزایش دهد.
به احتمال زیاد، روند ساخت PS6 به مراحل نهایی خود نزدیک شده و سونی احتمالاً ظرفیتهای تولید را رزرو کرده است که بازنگری در این قراردادها میتواند بسیار هزینهبر باشد. از سوی دیگر، اشتیاق کاربران برای خرید کنسولهای نسل جدید از همین حالا بسیار پایین است و تعیین قیمت پایه بالای ۱۰۰۰ دلار، میتواند عملاً این محصول را در بدو تولد نابود کند.
منبع: gamefa.com


