سقوط فروش PS5 و XBOX؛ گرانی کنسولها بازار آمریکا را تحت تأثیر قرار داد | موبوگیم
ماه مه (11 اردیبهشت تا 10 خرداد)، زمان فاجعهباری برای کنسولهای پلی استیشن و XBOX بود، زیرا مصرفکنندگان آمریکایی شدیداً تحت تأثیر افزایش قیمت کنسولها قرار گرفتند.
شرکت سونی اوایل سال 1405 قیمت کنسولهای PS5 را افزایش داد؛ به این ترتیب قیمت نسخه استاندارد این کنسول به ۶۴۹.۹۹ دلار، نسخه Digital Edition به ۵۹۹.۹۹ دلار و مدل Pro به ۸۹۹.۹۹ دلار رسید. اکنون به نظر میرسد این افزایش قیمتها مستقیماً روی فروش PS5 تأثیر گذاشته است. بر اساس تازهترین آمار مؤسسه تحقیقاتی Circana، میزان خرید PS5 در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۳ درصد کاهش یافته و تعداد دستگاههای فروخته شده ۵۸ درصد کمتر شده است.
وضعیت ایکس باکس نیز چندان بهتر نیست. هرچند میزان درآمد حاصل از فروش کنسولهای سری ایکس و اس نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش پیدا کرده، اما تعداد کنسولهای فروخته شده ۱۲ درصد کاهش یافته است. دلیل این موضوع افزایش قیمت کنسولهاست؛ جدا از افزایش قیمت اخیر، مایکروسافت در اوایل پاییز سال 1404 قیمت کنسولهای ایکس باکس را بین ۲۰ تا ۷۰ دلار افزایش داده بود.
مت پیسکاتلا، مدیر ارشد بخش بازیهای ویدیویی موسسه Circana، اعلام کرد اگر از ماه مه سال ۲۰۰۰ آمار را در نظر بگیریم، سختافزار پلی استیشن در ماه مه 2026 پایینترین سطح فروش را به ثبت رسانده است؛ این آمار برای سونی بسیار نگران کننده محسوب میشود. از طرف دیگر، سختافزار ایکس باکس هم کمترین میزان فروش ثبت شده در تمام ماههای مه را شاهد بوده است. به زبان ساده، شرایط برای هر دو شرکت چندان مطلوب نیست.
مؤسسه Circana همچنین اعلام کرد افزایش قیمت کنسولها باعث شده ورود به دنیای بازیهای ویدیویی گرانتر از همیشه باشد. طبق این گزارش، میانگین مبلغ پرداختی برای خرید یک کنسول جدید در ماه مه به ۵۰۲ دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۴ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمتها نتیجه مستقیم بحرانی است که با نام RAMpocalypse شناخته میشود؛ این بحران جهانی به دلیل کمبود حافظههای DRAM و NAND و افزایش شدید قیمتشان ایجاد شده است. تولیدکنندگان اکنون بخش بزرگی از ظرفیت تولیدشان را به ساخت تراشهها و حافظههای موردنیاز مراکز داده هوش مصنوعی اختصاص دادند.
منبع: gamefa.com


