تحلیلگران: قیمت رم تا پایان سال بیش از دو برابر میشود | موبوگیم
به دلیل وضعیت کنونی بازار سختافزار، تحلیلگران پیشبینی کردهاند که در ماههای آینده، قیمت رم نه تنها کاهش نمییابد بلکه با افزایشی فاحش روبرو خواهد بود.
کمبود مداوم تراشههای حافظه همچنان باعث افزایش قیمتها در سراسر صنعت فناوری شده است. از آنجا که سه تولیدکننده بزرگ حافظه DRAM یعنی سامسونگ، SK Hynix و Micron چشمانداز مثبتی برای بهبود بازار ارائه نکردهاند و شرکت چینی CXMT نیز برخلاف انتظارات نتوانسته نقش ناجی بازار را ایفا کند -چرا که فرضیه حافظه ارزانقیمت چینی چیزی جز یک افسانه نبود-، حال تحلیلگران پیشبینی میکنند قیمتها در ماههای آینده سال ۲۰۲۶ با افزایش قابلتوجهی روبهرو شوند.
بر اساس گزارش Jefferies Equity Research، انتظار میرود قیمت تراشههای حافظه در سهماهه سوم سال ۲۰۲۶ نسبت به سهماهه فعلی ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد. پس از آن نیز بازار باید خود را برای افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی دیگر در سهماهه چهارم ۲۰۲۶ آماده کند. این روند صعودی در سال ۲۰۲۷ نیز ادامه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، قیمت تراشههای حافظه در سال ۲۰۲۷ نیز نسبت به سال قبل ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت. تحلیلگران معتقدند نخستین نشانههای بهبود بازار تنها در سال ۲۰۲۸ دیده میشود؛ زمانی که با اضافه شدن ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت تولید جدید، میانگین قیمت فروش روندی نزولی پیدا خواهد کرد. با این حال، این افزایش ظرفیت نیز احتمالاً تأثیر چشمگیری نخواهد داشت، زیرا تقاضا برای محصولات مرتبط با هوش مصنوعی و پردازشهای سنگین همچنان با سرعت در حال رشد است.

در حال حاضر، ۵۰ درصد از ظرفیت تولید حافظه از طریق قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان حافظه و شرکتهای بزرگ فناوری از پیش رزرو شده است. شرکت Micron نیز تاکنون ۱۶ قرارداد در قالب توافقنامههای راهبردی با مشتریان امضا کرده است. پیشبینی میشود سهم این قراردادهای بلندمدت به ۷۰ درصد برسد؛ موضوعی که باعث میشود حافظه کمتری برای محصولاتی مانند رایانههای شخصی، لپتاپها، کنسولهای بازی و گوشیهای هوشمند در دسترس باشد و در نتیجه، قیمت این محصولات نیز در بازار با افزایشی تصورنشدنی روبرو شود. تحلیلگران Jefferies Equity Research در این راستا بیان کردند:
افزایش قیمتهای پیشبینیشده حتی از برآوردهای قبلی نیز بیشتر است. این روند عمدتاً به کمبود جهانی عرضه نسبت داده میشود. در همین حال، سلطه ارائهدهندگان خدمات ابری بر قراردادهای بلندمدت بخش بزرگی از تولیدات آینده را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، هرچند گسترش ظرفیت تولید در چین در بلندمدت میتواند بر بازار تأثیر بگذارد، اما در حال حاضر تهدید یا راهحلی فوری برای کاهش کمبود عرضه و افزایش قیمتها محسوب نمیشود.
گفته میشود شرکت اپل نیز قصد دارد از حافظههای چینی استفاده کند. این کمپانی در حال رایزنی با CXMT است تا بخشی از حافظه موردنیاز محصولاتش را از این شرکت چینی تأمین کند. چرا که به تازگی نیز شاهد افزایشی چشمگیر در قیمت محصولات این غول آمریکایی بودیم که نشان میدهد گرانی واضح قطعات، چارهای جز این برایشان باقی نگذاشته است.
در این گزارش آمده است که محصولات چینی در بازه زمانی ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ تهدیدی برای بازار محسوب نمیشوند و دیگر انتظار نمیرود تعادل بازار را بر هم بزنند. با این حال، این وضعیت ممکن است از سال ۲۰۲۸ تغییر کند؛ زمانی که شرکتهای CXMT و YMTC وارد مرحله بعدی برنامه توسعه گسترده خود شوند. این برنامه شامل تسریع در ساخت کارخانههای جدید و راهاندازی خطوط تولید بیشتر است و در این راستا، چین میتواند موجودی خود را به خارج از کشور نیز ارسال کند.
در مجموع، بازار حافظه در سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به دلیل تداوم کمبود عرضه جهانی، رشد تقاضای ناشی از هوش مصنوعی و محدود بودن ظرفیتهای جدید تولید، با افزایش مداوم قیمتها روبهرو خواهد بود. اگرچه با اضافه شدن ۱۵ تا ۲۰ درصد ظرفیت تولید جدید ممکن است از سال ۲۰۲۸ تا حدی از فشار بازار کاسته شود، اما انتظار نمیرود تولیدکنندگان چینی حافظه DRAM و NAND در کوتاهمدت تأثیر قابلتوجهی بر کاهش قیمتها یا برهم زدن ساختار بازار داشته باشند. در نتیجه، صنعت فناوری احتمالاً تا اواخر دهه ۲۰۲۰ همچنان با هزینههای بالای حافظه مواجه خواهد بود.
منبع: gamefa.com


